Babaj píše:
A ty se vratis kdy?:-)))))))
Rád bych. Ale bohužel teď, když mám malé děti, si nemohu dovolit víc jak jedno hraní týdně. Takže musím volit mezi brněnským otevřeným hraním (OG) a FG. Vybral jsem si OG, protože to láká spoustu nových lidí a byl bych nerad, aby toto brněnské specifikum zaniklo.
RPG fóra jsou sice pěkná, ale jejich největším reálným přínosem jsou články, herní doplňky a překlady. Diskuze jsou dobré, když si chce hráč něco ujasnit (neboli něco jako DrD Moudrá sova nebo DnD Mudrcovy rady nebo Fate "Ptejte se guru Siriena" ;)). Ale diskuze se často zvrhnou v sáhodlouhé hádky.
Otevřená hraní lidem dávají možnost poznat, že RPGčka nejsou ta složitá věda, jak se může zdát z internetových fór, ale naopak velmi jednoduchá hra, v podstatě moderovaný storytelling, která je během hraní u stolu jednodušší než kdejaká moderní deskovka.
A ještě jednu výhodu má to brněnské otevřené hraní. Přestože se hraje podle stejných pravidel, tak každý PJ má odlišný styl vedení hry, v každé skupině se sejde trochu jiná skvadra lidí a výsledný dojem z hraní může být z každé skupiny jiný. A to mi přijde super, hlavně v kontrastu se současnými horečnými diskuzemi tady na Kostce, že se skutečně dá hrát podle jedněch pravidel dost odlišně, podle toho, jak si to kdo udělá a jak mu to vyhovuje, a taky dle konkrétního tažení. Každé velké vydané DnD 5E dobrodružství má jiný styl. To je ta zpráva, kterou ten OG taky šíří: nelíbí se vám něco na vašem hraní? Zkuste odlišný styl tažení (průzkum jeskyně, městské pletichaření, hororový Ravenloft, steampunkový Eberron, snový Planescape, magický Forgotten Realms aj.), nebo se zkuste domluvit na jiném stylu hry ve skupině, nebo zkuste jiného PJ nebo jinou skupinu spoluhráčů. Jak je vidět z vedlejší diskuze, už DrD se dalo hrát různými styly, DnD 5e je ještě víc dělané na hraní různými styly (viz různé skupiny na Twitchi, respektive YouTube). A pak jsou tu samozřejmě i různé herní systémy. Pro mě osobně je ale herní systém jen rozhraní a to důležitější je to ostatní (spoluhráči, styl hraní, styl dobrodružství apod.). Nakonec člověk přijde na to, že největší překážkou v hraní RPG je nakonec nedostatek spoluhráčů. A jak toto zlepšit? Jsme opět i toho. Překlady, aby si mohli zahrát i neangličtináři, otevřená hraní a podpora hraní po netu (FG, Roll20), aby se hráči mohli snadno nacházet a sdružovat, twitch a youtube kanály, aby se pokročilí hráči mohli inspirovat a nováčci už dopředu získat představu, jak se hraje, a konečně i ta fóra pro případné dotazy. Ale už dost s RPG teorií. Zas je z toho wall of text, ach jo.